Harvest Blog

Het laatste nieuws over marketing automation.

Grootste misvattingen omtrent Marketing Automation

Iedereen hoort of leest over Marketing Automation. De technologie neemt ook zeker in populariteit toe. Ondanks die groeiende populariteit bestaan er nog veel misvattingen over wat Marketing Automation nou eigenlijk is, of wat het juist niet is. De grootste misvattingen omtrent Marketing Automation zetten wij hieronder uiteen om eens en voor altijd duidelijkheid te scheppen.

  1. Marketing Automation is alleen voor marketeers.

Laat je niet misleiden door de gekozen naam Marketing Automation. Nee, de technologie is niet alleen voor marketeers! Marketing Automation omsluit de hele customer buyer’s journey. Vanaf het eerste moment dat de klant in contact komt met je organisatie tot het moment dat de deal gesloten wordt. Houdt het dan daar op? Zeer zeker niet! De technologie zorgt zelfs na de deal voor een goede instandhouding van de relatie met de klant. Een goede relatie biedt weer kansen voor de salesafdeling.

De salesafdeling kan Marketing Automation op de volgende manier inzetten:

  • Inzicht krijgen in de gedragingen van een prospect. Waar kijken ze naar op de website? Wat downloaden ze? Waar zijn ze in geïnteresseerd? Met deze kennis worden salesgesprekken een stuk persoonlijker en vooral relevanter.
  • Deze mogelijk tot deze persoonlijke benadering werkt natuurlijk door in alle communicatie. E-mails met persoonlijke, marketing-approved inhoud resoneren een stuk beter bij de prospect.
  • Salesafdeling krijgen real-time meldingen wanneer hot leads interactie vertonen met content op de website of e-mails.
  • Salesrapportages en closed-loop rapportages om duidelijk inzicht te krijgen in de opbrengst van marketing- en salesactiviteiten.
  • Duidelijke segmentatie van leads. Koude leads worden teruggestuurd naar de marketingafdeling voor verdere nurturing met meer efficiency van de salesactiviteiten als gevolg.

Om een lang verhaal kort te maken, Marketing Automation zorgt voor een stroomlijning tussen marketing en sales. Gebruik de technologie dan ook op beide gebieden om de potentie optimaal te benutten.

  1. Marketing Automation is eigenlijk niets meer dan E-mail Marketing.

E-mail marketing is onderdeel van Marketing Automation, maar het zijn absoluut geen synoniemen. E-mail Service Providers (ESP’s) geven marketeers de mogelijkheid om gepersonaliseerde e-mails te sturen en het succes van deze e-mail campagnes te meten. Marketing Automation gaat echter tien stappen verder.

Stel je eens voor, de directeur van bedrijf X wil een nieuw ontwerp voor de website. Zelf hebben ze deze vaardigheden niet in huis en daarom zoekt de directeur op Google naar een geschikte partner. Hij/zij loopt op Google tegen jouw advertentie aan en klikt vervolgens op de link om meer informatie te vergaren. Op de website biedt je een lookbook aan met gemaakte designs en de directeur besluit om het lookbook aan te vragen, vult het formulier in en ontvangt in een e-mail de downloadlink. Hier gaat het interessant worden. De directeur kijkt in het lookbook en besluit vervolgens op je Facebook-pagina te kijken voor meer beeldmateriaal. Met Marketing Automation krijg je inzicht in de gedragingen en interactie van deze directeur op je website, en in dit geval de Social Media kanalen. Op basis van deze gedragingen kun je deze directeur toevoegen aan zogenoemde Engagement programma’s om gerichte e-mails te sturen met als doel jouw bedrijf top of mind te houden.

  1. De implementatie van Marketing Automation technologie is ingewikkeld en het gebruik ervan is alleen nuttig voor grote marketingafdelingen.

De technologie is er juist om tijdrovende processen makkelijker te maken. Heb je maar 1 marketeer in huis? Geen probleem! Natuurlijk, ingewikkelde en uitgebreide campagnes en vragen meer inzet,  meer tijd, en mogelijk meer marketeers, maar in de basis zal de technologie je juist tijd besparen. Marketeers kunnen op deze manier tijd besteden aan belangrijkere zaken dan lijsten in spreadsheets bijhouden of handmatig e-mails verzenden.

Bovenstaande mogelijkheden zijn maar het topje van de ijsberg. Marketing Automation biedt je de mogelijkheid complexe nuturing trajecten op te zetten met een fractie van de inzet die voorheen nodig was. Wil je meer weten over Marketing Automation en wat deze technologie voor jou kan betekenen? Download onze White Paper over het versnellen van de Customer Buyer’s Journey met behulp van Marketing Automation technologie.

Download White Paper

How to Find, Win and Keep Your Customers in the most innovative way - Een terugblik
Motivatie ontwerp logo Harvest Digital

Geef een reactie