Harvest Blog

Het laatste nieuws over marketing automation.

Tien redenen waarom Marketing Automation onmisbaar is.

Iedereen is zich bewust van de waarde van CRM. Hoe zit dat eigenlijk met Marketing Automation? Horen deze twee eigenlijk niet hand in hand te gaan?

Marketing Automation en CRM zijn pakketten die niet los van elkaar gezien kunnen worden. De synergie tussen beide zorgt voor een zo goed mogelijk marketingstrategie en optimale leadconversie. Laten we eens kijken naar 10 pijlers van Marketing Automation en hoe deze B2B marketeers helpen bij het bereiken van de doelstellingen.

1. Constante aanvoer van kwalitatief goede leads.
Marketing Automation geeft de mogelijkheid tot het toekennen van waarde aan een lead, geeft inzicht in de landingspagina’s en geeft real-time informatie over waar de prospect zich bevindt in het aankoopproces. Dit geeft nog meer inzicht in de klant dan we al hadden. Het verbeteren van de kwaliteit van de lead maakt de sales afdeling effectiever.

2. Verspil geen tijd aan leads welke eigenlijk geen leads zijn.
Het toekennen van een waarde aan een lead geeft de mogelijkheid om daadwerkelijk die lead er uit te pikken welke de beste match is met product of dienst. Gebaseerd op het vooraf opgestelde ideale profiel van de klant, hoeft de sales afdeling geen tijd meer te verspillen aan voorbijgangers. Het toekennen van een waarde aan de lead geeft aan hoe goed de lead past binnen het profiel.

3. Betere leadkwalificatie voor de sales afdeling
Bovengenoemde leadkwalificatie kan worden gebruikt voor een betere, constante en vooral geautomatiseerde aanvoer van leads richting de sales afdeling. Marketing Automation geeft zelfs de mogelijkheid drempelwaarden in te stellen zodat de lead altijd bij de juiste persoon terecht komt in de verkoopproces.

4. Behoud de connectie met de prospect
Uit onderzoek is gebleken dat prospects vaak de meeste tijd besteden aan onderzoek voordat ze überhaupt aan kopen gaan denken. Een onderdeel van Marketing Automation – ook wel lead nurturing genoemd – geeft de mogelijkheid de prospect van de juiste informatie te voorzien, en op het juiste moment. Op deze manier blijft uw organisatie constant top-of-mind.

5. Prikkel leads welke (nog) geen klant zijn geworden
Leads welke nooit zijn overgegaan tot koop hoeven geen nutteloze leads te zijn. Het blijven potentiële klanten die op ieder moment weer actief kunnen worden. Marketing Automation geeft de mogelijkheid deze potentiële klanten te voorzien van exclusieve en gerichte content.

6. Optimaliseer e-mailcampagnes
Het succes van een e-mailcampagnes is niet alleen gebaseerd op de template. Zorg ervoor dat de content hout snijdt door het gebruik van de A/B testmogelijkheden van Marketing Automation. Verander elementen wanneer dat nodig lijkt te zijn, segmenteer de ontvangers en test welke e-mail betere resultaten oplevert.

7. Geef de sales manager meer inzicht
CRM geeft al veel informatie over de (potentiële) klant. Voeg daar Marketing Automation aan toe en de bron van informatie wordt nog beter. Gedetailleerde informatie over de klantgedragingen – welke websites bezoekt de klant bijvoorbeeld – geven de sales managers beter inzicht in de motivatie en interesses van de potentiële klant.

8. Identificeer hot leads
Marketing Automation geeft real-time informatie over de dan actieve prospects. Toegekende waardes geven de mogelijkheid prioriteiten te stellen, welke leads moeten een follow-up krijgen en in welk stadium van het verkoopproces bevinden de prospects zich.

9. Stel ROI-rapportages op
Het is erg belangrijk om te kunnen zien wat de inzet van campagnes nou daadwerkelijk opleveren. Marketing Automation geeft de mogelijkheid de opbrengst per campage te duiden met closed-loop rapportages. Closed-loop rapportages geven inzicht in welke gesloten deals terug te voeren zijn op welke campagne. Op deze manier kan de invloed van een campagne worden beoordeeld, kan winst worden toegekend aan campagnes, worden kansen zichtbaar en nog veel meer.

10. Begrijp de Sales Funnel
Inzicht in ieder stadium van het verkoopproces is essentieel. Waar bevindt zich de potentiële klant in de trechter? Om hoeveel potentiële klanten gaat het? Hoelang blijven zij in dit stadium? Op deze manier kunnen de prospects op de juiste manier, het juiste tijdstip en met de juiste content worden getarget.

Harvest Digital officieel Salesforce partner
Wat is Marketing Automation?

Related Articles

Geef een reactie